Ombygning af varevogn til autocamper – Hvad må du?

Ombyg af varevogn til autocamper

At konvertere en varevogn eller personbil til en autocamper eller campervan er en attraktiv mulighed. Gennemføres dette korrekt, kan det føre til besparelser i form af reduceret registreringsafgift; dog kan lovgivningen omkring campingbil- og autocamperkonverteringer virke kompliceret. Her er en guide til at forstå det hele bedre.

Betaling af registreringsafgift for autocampere


Køber du en autocamper eller campervan, eller omdanner du din bus, varevogn eller personbil til en, skal der betales registreringsafgift. Konverterer du dit køretøj til at være “uden tvivl indrettet til overnatning og beboelse”, kan du opnå betydelige besparelser ved at få nedsat registreringsafgiften.

Der er dog vigtige lovgivninger at være opmærksom på før du påbegynder din omdannelse, især omkring kravene til autocamperens interiør. Disse regler gælder alle typer af campingkøretøjer, inklusiv MPV’er og SUV’er, der er ombygget til campere.

Især for de personer, der har erhvervet en brugt varevogn eller campervan, eller dem, der ønsker at konvertere deres egen bil, kan det være en udfordring at vide, hvilket udstyr der kræves. Derfor er det essentielt at sætte sig ind i lovkravene for at undgå eventuelle bøder for overtrædelser af lovgivningen.
OutdoorCamp.dk guider dig igennem de nødvendige krav til campingkøretøjer.

§ Sædeindretning
Det er obligatorisk, at antallet af sæder i en autocamper matcher det antal, køretøjet officielt er godkendt til. Dette tal er oftest lavere end i en standard personbil.

§ Overnatningsfaciliteter
I en autocamper skal der være arrangeret overnatningsmulighed for minimum to personer. Disse faciliteter kan være integreret i bilens almindelige opholds- og spiseområde. For hver soveplads er det krævet, at dimensionerne er mindst 180 x 50 cm.

§ Beboelsesrum
Kravet er, at boligdelen af autocamperen skal have mindst ét vindue enten i siden eller i bagdørene.

§ Køkkensektion
Indretningen af en autocamper skal omfatte en fastmonteret køkkensektion, som inkluderer koge- eller gasblus og en håndvask. Det skal være koblet til en vandforsyning og et spildevandssystem, der passer til køretøjets capacitet. Ved brug af gasblus er det et krav at medbringe en gasflaske. Køkkenet skal være designet til brug indenfor og må gerne kunne foldes sammen under transport.

§ Bordfaciliteter
Det er krav at have et bord med i autocamperen, som er egnet i størrelse. Bordet kan være aftageligt men skal kunne fastgøres solidt i køretøjet med en roset eller anden fastgørelsesmetode.

§ Loftshøjde
En passende loftshøjde skal være sikret i køkkenet og i gåområderne i autocamperen. Der er ikke fastsat et minimum for loftshøjde, men i en specifik vurdering fra Motornævnet vurderedes en loftshøjde på 151 cm som utilstrækkelig. Køretøjer skal enten have et hævet eller et løftbart tag, hvor det løftbare tag ikke må være permanent fastgjort, og der skal medbringes en intakt teltdug til brug ved løftbart tag.

§ Yderligere udstyr
Enhver form for standard campingudstyr, der normalt anvendes i en autocamper, skal medbringes. Dette inkluderer kogeredskaber, vandbeholder, tilbehør til at klargøre sovepladser som madrasser eller luftmadrasser, samt værktøj nødvendigt for at justere taget, installere bordet eller justere siddepladserne.

At få bindende svar og justeret registreringsafgift ved konvertering


Registreringsafgift er et gebyr, du betaler ved første registrering af et køretøj i Danmark. Hvis du selv importerer et køretøj eller konverterer et eksisterende køretøj til en autocamper, er det dit ansvar at sikre betaling og justering af registreringsafgiften.


For at være berettiget til den nedsatte registreringsafgift gældende for campingkøretøjer, skal dit køretøj være “utvivlsomt designet til beboelse”. Det inkluderer specifikke krav til køretøjets indretning, som du kan finde under overskriften “Nødvendigt udstyr i køretøjet”.


Det er Motorstyrelsen, der vurderer, om en konvertering opfylder kravene til en campervan, og Færdselsstyrelsen står for syn og godkendelse af ombygningen.
Det anbefales altid at søge bindende svar fra SKAT, før du starter dine konverteringsprojekter, selvom det koster 400 kroner. Dette kan spare dig for større omkostninger senere.
Er du usikker på noget i forbindelse med din konvertering, anbefaler OutdoorCamp.dk, at du søger bindende svar fra SKAT på forhånd.

Omkonvertering på egen hånd


Skal dit køretøj ændres til en campervan-afgiftskategori, skal du kunne dokumentere en række forhold.
For at beregne en eventuel minimumsafgift skal du fremvise kvitteringer for materialer og arbejdsløn anvendt i konverteringen, da disse danner grundlag for beregningen.
Ved personlig konvertering, opfordrer Motorstyrelsen til direkte kontakt for en individuel vurdering af fradrag for arbejdsløn.

Lovændringer omkring autocamper-konvertering kan skabe forvirring


Over årene er lovgivningen for campingkøretøjer blevet ændret flere gange, hvilket kan føre til forvirring. Kravene til antallet af sovepladser i en campingbil er eksempelvis blevet sænket fra fire til to pladser i december 2017. Denne ændring gælder også for køretøjer registreret som autocampere før den 1. januar 2018.

 

For nemmere at navigere i disse og mange andre regler, rådes du til at kontakte Motorstyrelsen ved tvivl.


I forlængelse af flydende reguleringer, nyder ejere af veterancampere nu af simplere regler om originalitet, hvilket giver mere frihed til at montere nyere reservedele uden afgiftsmæssige konsekvenser, efter februar 2021’s klima- og transportlovsændringer.

Nogle nøglekrav for autocamper-indretningen inkluderer, at udstyret skal være fastmonteret og ikke kan fjernes. Uanset mindre ændringer i eksempelvis bordets placering, er det afgørende, at køretøjet opfylder de overordnede krav for at blive anset som en autocamper.

Ved tvivl om dit køretøjs indretning i forhold til lovgivningen, er det muligt at kontakte Motorstyrelsen for vejledning.

Artiklen er skrevet af

Morten Skovgaard

Morten har stor erfaring med campinglivet i både Danmark og store dele af Europa